att äta efter klockan sex på kvällen...


 .... Då blir man tjock, är vad många tror. Och likaså trodde jag detsamma förut, vilket i och för sig var ett tag sedan nu; men måste ju erkänna att jag verkligen trodde på denna lilla myt.

För det första så behöver kroppen energi hela tiden, vad klockan än är på dygnet, och att äta ofta förbättrar ämnesomsättningen. Däremot har jag hört många som överdriver denna kosthållning, och går upp mitt i natten "bara för att äta var tredje timma" - kan ju fungera för endel i och för sig men, inget jag skulle rekommendera eller själv prova; Sömn behöver man ju också, eller hur.... Men som sagt - allt är individuellt och man gör det man själv trivs med och mår bra av, så länge det är hälsosamt och bra.

Men återigen till myten som så många har gått på; - Kommer man hem från träningen klockan 19, betyder det då att man inte får äta? Svaret är JA för vissa, för efter klockan 18 blir man ju tjock.... (?).

Detta var som sagt något jag själv hade fått för mig också, så om jag nu stoppade i mig något litet litet om klockan var ca 19 efter träning, så tog jag lite youghurt och kanske en skvätt frön på - DUMT! Många timmar bortkastad träning pga oskötsam kost, men det var ju min teori då - äta så lite som möjligt och träna så mycket som möjligt, känner någon igen sig i tänket möjligtvis..?

Jag har nu i efterhand, både av egna erfarenheter och lärdomar av andra märkt att det inte fungerar på det sättet om det är en snygg kropp man är ute efter, vilket de flesta i vårt sammhälle nog innerst inne är. Balans mellan träning och kost är det som krävs framförallt.
Sköter man inte kosten så är det mycket träning som endast är bortkastad och onödig. Men träningen är självklart minst lika viktig och även dess upplägg såklart.

Skall du dessutom upp dagen efter för att träna och inte ätit på så många timmar som det blir om man inte äter efter klockan 18 så orkar inte kroppen lika mycket, så där drabbas även träningen dagen efter, och du får inte ut optimal effekt och resultat av din träning på det viset. 
Träningen påverkas ju även såklart om du inte äter efter du tränat; särskilt om du vill bygga musklerprotein behövs efter aktivitet. Och för de som verkligen sköter proteinintaget t.ex. så är snabba proteiner och även kolhydrater direkt efter pass en viktig del.

Äter du inte på för många timmar hamnar kroppen i en "katabol fas" och då sker en nedbrytning av dina muskler; det låter ju hemskt eller hur, - vem vill att detta skall ske? Vet vad mitt svar är ialla fall, alla har ju inte samma syfte med sin träning såklart men, de flesta vill ju se resultat åtminstone.  
Och det är självklart lika viktigt att ha ätit innan träningspasset också, så man orkar, och inte hamnar i den katabola fasen som tidigare nämnts. Plus-minus-noll skulle man kunna sammanfatta en sådan felskötsel av kost/träning, om det ens blir plus och inte bara minus, minus, minus.

Tillbaka till mat efter 18, - däremot är det ju ganska onödigt att slänga i sig ett stort last med pasta precis innan läggdags bara för att man är sugen på det, kolhydraterna gör man ju inte av med på samma sätt och lika fort, så bättre isåfall är att välja något proteinrikt, och gärna långsamma proteiner som behövs under alla dessa timmars nattsömn, som t.ex. Kaseinprotein eller Kesella, Äggvita m.m.
Insulinkänsligheten är lägre på kvällen och just därför är det lite extra viktigt att tänka på vad man stoppar i sig för slags näring om man vill vara noga med detta, så protein framför kolhydrater är väl att föreslå som ett kvällsmål.

Kommer säkert komma tillbaka till detta, men ville göra ett snabbinlägg bara då jag fått mycket frågor om detta senaste tiden. Kör hårt nu allihop där ute och ät för tusan efter klockan 18 : ).  Nu skall fröken Julia lyxa med lite egen banan/chokladglass. Bye!


Kommentarer
Postat av: karin

jag brukar äta kvällsmat vid 19-20.00, om jag inte ätit på kvällen så får jag sån huvudvärk på morgonen..

2009-04-19 @ 20:34:39
URL: http://kakkaforsse.blogg.se/
Postat av: D

Haha ;)

Det finns där också, fast det är inte så lätt att äta "bra" mat här i usa. Men jag är hemma om 19 dagar så då ska du få se portioner med protein och fett också, fröken Julia! ;) hoppas du mår bra! puss!

2009-04-19 @ 22:58:02
URL: http://dennisnikou.blogg.se/
Postat av: Yogaman

Bra sammanfattat =)



Att döda myter var typ 50% av mitt jobb när jag var PT, folk "vet" så mkt roliga saker som ska få dem i form...



// Chris

2009-04-20 @ 01:14:02
URL: http://www.yogamanchris.wordpress.com
Postat av: Sid

Bra post.



Kolhydrater ska ätas efter aktivitetsgrad helt enkelt. Du ska äta så mycket att du orkar träna så hårt som du vill/gör och återhämtar dig helt. Men inte så mycket att du blir fet.



Kolhydrater kring träning är speciellt viktigt (om du nu äter efter en diet där kolhydrater inkl. EXTRA viktigt om du är ute efter att bygga muskler).



Tränar du således kl 20:00 på kvällen så ska du både äta kolhydrater innan och efter detta mål oavsett tid på dygn. Kom ihåg aktivitetsgrad och tidpunkt är det avgörande här.



Protein känns idag som att de flesta tjejer förstått hur viktigt det är (om de är någorlunda insatta i sin egna träning). Kort om det 15-25g fullvärdigt protein i varje mål är att föreslå. Gärna uppdelat på runt 5 mål.



Ang. Träning.



Man ska träna för att BYGGA UPP en snygg och stark fysik inte träna för att bryta ner sig till en ful svag fysik (mycket vanligt bland tjejer framförallt).



Fett - Här är vad de festa tjejer misslyckas ät mer fett. Jag har tränat långt över 100 tjejer i din ålder och vad alla hade gemensamt är att de äter för lite fett. Bort med allt fruktätande och in med fett och resultatet kommer som ett brev på posten. Både i muskeluppbyggnad och fettförbränning.



Mvh

Sid

2009-04-20 @ 08:37:05
URL: http://www.fitnessguru.se/
Postat av: Sid

SV: Nu ska jag vara jobbig :) Vad är rätt fett?

2009-04-20 @ 09:41:34
URL: http://www.fitnessguru.se/
Postat av: h

bra skrivet.

Jag har haft anorexia och vet inte riktigt hur jag ska äta. Slutar jobbet 15 så äter mellanmål då. Om jag äter middag vid 17-18 och sedan joggar vid 19.00 och äter kvällsmål (två mackor + mjölk). Hur låter det? Är det helt fel? Jag har också svårt att få i mig all mat jag behöver eftersom jag rör mig på jobbet också så jag får tvinga i mig mat.

2009-12-02 @ 09:20:00
URL: http://halshammar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0