reach for me


Tänkte ta upp det här med min träning.
För det första så trivs jag hur bra som helst med att träna så mycket som jag gör, för skulle jag inte trivas skulle jag aldrig orka göra det, eller hur?

Folk verkar tro att jag "bara" gör detta för utseendets skull, och så är faktiskt inte fallet, även om jag självklart tränar för att få en snygg kropp då jag är väldigt kroppsfixerad för att vara helt ärlig, men inte "bara" därför. Jag tycker samtidigt att det är så himla kul, blir motiverad att förbättra mig, utmana mig själv, tävla mot mig själv, pressa mig själv och se vad jag klarar, - samtidigt som jag älskar det, tycker att det är en ganska bra motivering till varför man tränar mycket.

Sen vet jag mycket väl om att det ligger mycket psykiskt i det hela, det blir en vana att man SKA träna och skulle det gå en dag utan träning pga att man är sjuk eller så, då blir jag faktiskt frustrerad och tycker att det är jobbigt. Men måste tillägga att jag själv skapat denna vana såklart, och det är ingen vana jag ångrar att jag skapat, eftersom jag trivs såpass bra med den. Men ibland skulle jag gärna skippa att må dåligt över situationer då jag inte KAN träna, faktiskt... Men sådant man får jobba med själv, för självklart skall man ju också ha vilodagar, trots att jag tycker att det tar emot ordentligt att ta sådana.


Sen allt detta med kost. I början när jag började körde igång hårt igen i September ungefär (tror jag) så var jag väldigt dålig med mat, det vill säga att jag inte åt mycket alls. Detta berodde på att jag verkligen ville gå ner i vikt, eftersom jag i början av sommaren under student-tiden och allt det, gick upp en hel del i vikt, vilket jag aldrig i hela mitt liv gjort innan, och jag mådde skit rent ut sagt över det.

Jag trodde och tänkte, eller det kändes snarare bäst, att inte äta mycket, och träna massor. Och visserligen gick jag ner i vikt, däremot tog det ett tag innan jag märkte att kilona försvann, men man får ingen snygg kropp av massa massa förbränning och knappt någon näring, kroppen blir hängig och inte snygg alls.

Jag har haft konstiga dieter för mig, mest för att det varit kul att testa, men tycker inte att det är bra alls - man frossar bara efteråt om man inte är tillräckligt stark att hålla emot, vilket är upp och ner från gång till gång om man inte är stenhård. Hårda, strikta dieter skall lämnas åt de som kan, de som tävlar i t.ex. byggning och BF, de som gör det på lång sikt och har koll på läget och ett mål att nå.

Men för några månader sedan, i November ungefär så bestämde jag mig för att försöka sköta maten ordentligt, äta nyttigt såklart (eftersom det jag tycker om oftast ÄR nyttigt) men äta vanligt och mer mat + oftare.
Det gick inte så bra alls i början.


Det är faktiskt nu som jag börjat sköta min kost ordentligt, äter var tredje timma,
nyttigt självklart men bra mat och mer fetter (som jag innan var rädd för).

Jag trivs jättebra med min kost nu, och tycker det är kul att laga maten jag skall äta, variera och fantisera lite. Har sedan jag börjat sköta maten bättre märkt MYCKET förändring i kroppsresultat vad gällande träning i kombination med rätt kost. Det ÄR så enkelt som att rätt kost och bra träning ger bästa resultat. Som alla sagt till mig innan och som man läst överallt - sköter man inte kosten kan träningen kvitta, men jag tänkte att drar jag ner på maten kan jag ju bränna bort mer och sedan gå ner lite mer; Dumt tänkt, för OJ vad mycket träning jag kämpat med och sumpat bara för att jag struntat i att sköta kosten bra, många timmar på bandet har gott till spillo kan jag berätta gott folk.


Det finns mycket mer att tillägga om detta, och jag kommer säkert ta upp mer om det igen, men nu får jag nog sätta punkt för att inte skriva ett allt för långt och långtråkigt inlägg. Kände bara att detta behövdes komma med.
Enjoy!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Tråkigt att du hela tiden ska behöva förklara för alla avundsjuka personer varför du tränar så mycket. Kanske inte så konstigt att dessa avundsjuka människor måste klaga lite när de hänger i soffan med datorn i knät och trycker godis samtidigt som dom läser din blogg :) Lättare att sitta o klaga på dig än att gå ut och röra lite på sig!

2009-01-08 @ 22:01:38
Postat av: Emma

Bra skrivet! Men risken är ju att det får för långt också. Då får vi hoppas att folk i din omgivning ser det och varnar dig.. Ett tips kanske kan vara att försöka lägga in vilodagar lite då och då, för kroppen måste ju faktiskt hinna återhämta sig också, vilket du säkert vet. Även om det är jobbigt och du mår dåligt av att inte träna så kanske det blir enklare med tiden.. :)

2009-01-08 @ 22:08:56
URL: http://yournumberfour.blogspot.com
Postat av: Julia

Anonym:

Jo, faktiskt så är det så - men det finns ju folk till allt tyvärr, man får inte glömma bort det.

Jag tror också att det ligger något i det du skrivet, faktiskt.

Hoppas du hade en trevlig "vistelse" när du tittade in iaf ;)

2009-01-08 @ 22:26:18
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: sandra

Bra julia, har också tänkt att skriva sånt där inlägg någon gång. Folk fattar inte att man mår bra av att träna, folk frågar sig varför tränar du, du som redan är smal säger du. Men fatta det är inte bara för att man vill bli smalare, utan för att det är skönt, man mår bra, det är kul när man förbättrar sig och när man ser skillnad. Visst är det bra med vilodagar som emma skriver, men man behöver inte vilodagar bara man tränar rätt, och inte tränar samma muskler hela tiden, utan kör mage ena dagen, armar annan dag, ben, men lixomt varierar de hela. Det märkte jag när jag började träna så mycket i USA hur jävla roligt de var.

Önskar att jag hade lika motivation att träna hemma som jag hade där :S







2009-01-08 @ 23:41:36
URL: http://sandragranath.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra älsk!! Ja tror att de folk stör sig på är att du "skyltar" me de.. andra som tränar kanske bara gör de utan att hela tiden påpeka de! men gaaaaaah de här är din blogg o du skriver va du vill, o har valt att kanske fokusera mer på just de?!

Bra skrivet iaf babe.. o snart kommer ja o joinar dig på gymmet!!!!!:)



P&K

(tack för att du finns där)

2009-01-09 @ 08:51:31
Postat av: Julia

Jenny:

Det tror jag också, but it´s my shit so.. ;)

Tack för orden gums.

Klart man ska skriva om det som intresserar en, sen får resten tycka vad de vill, väljer man att läsa ngt man stör sig på är de upp till var och en :)



Jaa, oj va vi ska köra älsk!

Pusss, och tack för att du finns oxå!

2009-01-09 @ 10:31:06
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: Jocke

En sån som du kommer aldrig förstå att det kommer gå för långt.... Du är sjuk i träningen!

Man kan skratta ihjäl sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Varför inte äta det man vill o tycler är gott och träna normalt... jo för att du är så fixerad om hur du ser ut, inte att du "älskar att träna" som du skriver. för det gör ingen sådär mycket! finns väkl bra mycket mer i livet som är roligt och all go mat o gosaker.......

2009-01-09 @ 14:53:35
Postat av: Julia

Jocke:

Jasså det säger "Du"?

Sjuk vill jag absolut inte kalla det, vet att jag tränar mycket - men ditt sätt att beskriva min träning är INTE rätt :).

Jag äter det mesta jag vill, men varför trycka i sig massa skit om man inte är sugen eller sedan inte mår bra av det?

Yes, jag är kropps-och utseendefixerad - vilket dom flersta faktiskt är mer eller mindre, eller hur ser du på ditt utseende och kropp?, men jag ÄLSKAR min träning. Det är som vilken annan hobby, vad kallar du då de som sitter framför datorn och spelar WOW 24/7? Det är oxå ett överdrivet intresse, som dom förmodligen också älskar, eller hur??!

Sköt du ditt så sköter jag mitt, jag trivs - tack för "omtanken" :D

2009-01-09 @ 15:03:10
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: Max

Hur kan man ha så mycket tid till att träna för det första?



Har du inte ett arbete att sköta? :-S

2009-01-09 @ 15:47:49
Postat av: Forshaga

det är som jocke säger där uppe, och så fint som du försöker överatala dig själv om att alla negativa kommentarer du får är fel faktist är helt korrekta! ingen normal människa är så pass fixerad vid kropp och utseende på det sättet och har detta som en hobby, din dag går ut på att tänka så mycket på ditt utseende som möjligt, tycker du verkligen att du är så ful ? det tycker inte jag, men en sådan person blir bara dumförklarad och det har ingenting med avundsjuka att göra efterssom killar verkar har samma åsikter

2009-01-09 @ 18:03:38
Postat av: Julia

Max:

jag jobbar mest helger, så tid finns det!



Forshaga:

Enligt mig är dom fel, och jag tycker inte att ngn kan avgöra en annans liv genom en blogg, trots att vardagliga sysslor finns med, men bara en liten del av mig är i bloggen - även om träning är ngt ja brinner för i tar upp mycket i mitt liv och drf valt att skriva endel om just det.

Kalla mig onormal men då säger jag istället - jag trivs att vara "onormal"...!

FUL? Det har jag nog aldrig påstått, men nöjd blir man nog aldrig helt och hållet.

Tycka vad man vill men, så länge man mår bra och trivs med det man gör borde folk acceptera och sluta trissa upp sig. :)

2009-01-09 @ 18:36:49
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: Emma

Förstår inte riktigt ovanståendes kommentarer, vad hände med Bodybuilders osv som brinner ÄNNU mer för träning och kost än dig? Alla har vi väl olika intressen som vi går in för 110%, jag har min innebandy som jag verkligen älskar till exempel. Nu tränar jag inte lika mycket som du gör, men det är ju fortfarande nånting jag går in helhjärtat för, för att jag verkligen vill!

2009-01-09 @ 18:55:06
URL: http://yournumberfour.blogspot.com
Postat av: Micke

Emma: ja men alla dom blev ju mobbade som barn eller så är dom kriminella och tar steroider.



innebandy? tjejer ska syssla med dans eller vara hemma och städa & laga mat.

2009-01-09 @ 21:27:37
Postat av: Julia

Micke:

Med den inställningen kommer det nog gå "sådär" på tjejfronten för dig.

OCH Du, - alla bodybuilders håller INTE på med steroider, är kriminella eller blivit mobbade som liten, vilket bullshit!

2009-01-10 @ 00:09:11
URL: http://juvlijja.blogg.se/
Postat av: D

"Bra sagt Micke" Verkligen smart. idiot.



Om Julia mår bra av att träna den mängd hon gör så är väl det bra? Det är väl bra att hon har funnit en hobby som hon mår bra av att utföra, right?



Vi alla människor är olika och vissa gillar att äta mer gosaker och sitta i soffan och ta det lugnt, medans andra gillar att hålla igång sin kropp med träning osv. Ni gör det ni vill och hon det hon vill. Det är sanningen och svårare än så är det inte.



Nu kanske Julia har mer kroppsfixering än andra, men so what? Hon säger ju själv att hon har det och att hon jobbar med det.



Jag tycker du är grym som gör det du gillar och vet att du mår bra av det. Sen vet jag också att du är en underbar människa som är smart nog att veta om träningen gått för långt! :)

2009-01-10 @ 00:13:41
Postat av: dessan

Micke: Du dumförklarar ju bara dig själv. Antar att du sett för mycket på tv. Varför skulle alla som är bodybuilders ha blivit mobbade som barn eller vara kriminella?

När det gäller dopning så finns det i alla sporter, men sen är det idiotiskt att påstå att "alla" tar det. Jag har alltid avksytt folk som drar förhastade slutsatser när de egentligen inte vet någonting om saken. Det är exakt samma sak med rasism.



Träning är ett intresse. Tycker du NBA-spelare eller elitgymnaster också är dumihuvet?

De lever för sin sport.

Läs på lite mer och var inte så dömande. Det förlorar du bara på själv.

2009-01-11 @ 19:33:14
URL: http://bigd.blogg.se/
Postat av: Frilla

Det är väl ändå skillnad på Sport och Besatthet, kocko i nöten!! Majoriteten av kommentarer i den här bloggen talar ju för vad som verkar vara sant, därav detta blogginlägg och vad det handlar om....

2009-01-12 @ 08:09:11
Postat av: Julia

Är majoriteten okända personer som inte vet ett skit om "personen i fråga" det vill säga mig, så härskar inte majoritetens ord, inte en chans! Löjligt.

2009-01-12 @ 10:05:39
URL: http://juvlijja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0